Дошкільне дитинство – найсприятливіший період у формуванні пізнавальної активності, сталих навичок поведінки в оточуючому середовищі. Саме в цей період закладаються базисні особистісні якості майбутнього школяра: відповідальність, старанність, самостійність, бережливість, економність, ощадливість, турботливість, шанобливе ставлення до людей праці тощо.
Освітній процес сучасного закладу дошкільної освіти спрямований на реалізацію вищевказаних завдань визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля» та програмою соціально-фінансової освіти дітей дошкільного віку «Афлатот».
Програма «Афлатот» стала органічним додатком до програми «Українське дошкілля» щодо питань формування соціально-фінансової компетентності дошкільника в умовах закладу дошкільної освіти та родини. В рамках її впровадження у закладі дошкільної освіти (ясла-садок) №11 «Світлячок» Дрогобицької міської ради Львівської області проведено перегляд відкритого показу з дітьми середнього дошкільного віку. Тема показу відповідала розділу «Я і суспільство: Живемо і працюємо разом». Провідне завдання, яке реалізувала педагог Надія Ільків – формування соціально-комунікативних навичок у дітей середнього дошкільного віку засобами ігрових технологій.
Діти разом з вихователем здійснили дивовижну космічну подорож. Показу передували розв’язання завдань: на чому ми можемо подорожувати, що потрібно для польоту і як придбати квиток на подорож… Високому рівню активності, прояву навичок заперечення хибної думки та обґрунтуванню правильного твердження сприяли уміло використані педагогічні провокації.
Емоційною і цікавою була зустріч з космічним другом Афлатуном. Діти з захопленням розповідали про професії дорослих, грали в гру «Відгадай професію». Під час рухливої гри «Посадимо сад для Афлатуна» вихователь використала метод динамічної естафети. Особливого настрою заняттю додав флешмоб «Працюймо для України».
Завдання щодо реалізації програми соціально-фінансової освіти Надія Ільків розв’язує спільно з родинами вихованців. На занятті діти розповідали прислів’я про працю підготовлені разом з батьками, пояснювали їх значення. Завдання було не з легких. Проте діти успішно з ним справились.
Інтеграція змісту програми соціально-фінансової освіти дітей «Афлатот» в освітній процес закладу відбулася на основі розробленого творчою групою перспективного планування роботи з дошкільниками.
Перспективний план освітньої діяльності побудовано на принципах інтегрованого підходу, змістової цілісності, системності, послідовності, поступового ускладнення матеріалу. Заходи сплановані за розділами програми «Афлатот» із включенням модулів, які на наш погляд, найбільш доречні для певної вікової групи. В молодшій групі – «Ти, Я і Афлатун», «Я і моя сім’я. Турбота про людей, яких ми любимо», «Я і мої друзі», в середній групі – «Я та моя сім’я: турбота про людей, яких ми любимо», «Я і мої друзі: допомагаючи один одному», «Я і суспільство: живемо і працюємо разом», «Я і гроші: витрачаємо, накопичуємо і ділимося».
Впроваджуючи ідеї програми соціально-економічної освіти, переконалися у необхідності надання дошкільникам первинного економічного досвіду. Необхідно переосмислити систему формування економічних знань у дітей, взявши за основу діяльнісний підхід. На перший план повинно вийти не збільшення словникового запасу економічної спрямованості, який у більшості випадків залишається в пасивному мовленні дітей, а формування первинного економічного досвіду у процесі власної діяльності дошкільників.
Людмила Разумна,
вихователь-методист