Якісний план роботи вихователя закладу дошкільної освіти зумовлює ефективність усього освітнього процесу. Однак у вихователів часто виникають труднощі під час планування, а дехто, особливо молоді вихователі, вважають, що роботу з дітьми дошкільного віку взагалі немає необхідності планувати.
Перспективний та календарний план вихователя – обов’язкові документи, передбачені інструкцією щодо ведення ділової документації в закладі дошкільної освіти. Він відображає основні цілі освітньої роботи та шляхи їх досягнення за допомогою різних форм, методів і засобів.
Якісний план дає змогу побудувати освітню діяльність так, щоб кожна дитина почувалась комфортно й упевнено, мала змогу виявляти ініціативу, самостійність і розвивати здібності. Тому при плануванні освітнього процесу важливо враховувати не лише вікові, а й індивідуальні інтереси та можливості вихованців.
З метою удосконалення професійних умінь щодо планування освітньої роботи, аналізу власної діяльності, формування вмінь працювати в командах та розвитку творчого потенціалу 18.10.2023 року в закладі дошкільної освіти №11 «Світлячок» було проведено квест «Якісне планування – ефективність освітнього процесу».
Освітній процес сучасного ЗДО асоціюється у педагогів як безмежне бурхливе море, а вони в ньому уміло управляють кораблем. Щоб корабель зумів витримати усі випробування, ним потрібно уміло управляти. Для участі в квесті було обрано команди, які придумали назву корабля та обрали капітанів.
Таким чином було створено команди «Пізнайко», «Мрія» та «Надія». Щоб презентувати назву корабля, командам слід було написати «сінквейн» (неримований вірш з п’яти рядків). Під час асоціативного кола педагоги охарактеризовували, що для них є «штормом», «повним штилем» та «попутнім вітром» в освітньому процесі.
Для формування командної взаємодії учасникам квесту довелось потрапити на п’ять островів та розв’язати цікаві завдання. На першому острові педагоги виконали вправу «Шифрувальники»: за допомогою букв слова «ПЛАН» необхідно було розшифрувати мету, переваги, принципи перспективного та календарного планування тощо.
На другому острові обговорювались «Нормативно-правові документи», які регламентують планування освітньої роботи в ЗДО. Педагоги називали комплексні, парціальні, альтернативні та авторські програми, які використовують в роботі педагоги-дошкільники.
Для методичної розминки на острові було проведено вправу «Я почну, а ви продовжіть…», яка сприяла виявленню рівня компетентності педагогів щодо основної мети, структури, освітніх напрямів та розділів програми розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля».
На третьому острові учасники квесту створювали «Тематичне поле»: розробляли планування тематичного тижня «Осінь» для різних вікових груп. На четвертому острові необхідно було підібрати відповідні «Форми та методи роботи», які передбачають розв’язання завдань тематичного тижня.
П’ятий острів мав назву «Аналіз помилок». Під час роботи команди закріпили знання щодо мети здійснення зовнішнього і внутрішнього моніторингу якості освіти, видів контролю, механізмів здійснення аналізу освітнього процесу в закладі дошкільної освіти. Жваво відбувалась дискусія з приводу того, чи треба аналізувати помилки і що цей аналіз дає самому педагогу.
Всі кораблі успішно повернулись до рідної гавані – в садочок «Світлячок». Учасникам було надано право взяти участь у «Дискусійному колі», яке дало можливість проговорити важливість обраної теми, результативність квесту, закріплення основних принципів планування освітньої роботи в ЗДО, найцікавіші завдання та особисті відкриття.
Проведення квесту показало, що командна робота – результативна стратегія у підвищенні фахового рівня усіх педагогів. Адже вона дає змогу всім взяти участь у взаємодії, у виробленні спільних рішень, у практикуванні навичок співробітництва та міжособистісного спілкування. Під час роботи в команді проблеми розв’язуються оперативніше і результативніше. Командна робота яскраво проявляє лідерів, особисту ініціативність. Однозначно командна взаємодія сприяє підвищенню ефективності в роботі педагогічного колективу. Методичний квест ще раз переконав, що володарями планів є безпосередньо педагоги закладу дошкільної освіти.
Людмила Разумна, вихователь-методист.