Круглий стіл в Києві «Роль психологічної служби в освітньому закладі: можливості, виклики та перспективи»

16 червня 2025 року в Києві відбувся круглий стіл «Роль психологічної служби в освітньому закладі: можливості, виклики та перспективи», присвячений обговоренню ключових питань розвитку психологічної підтримки в українських школах. Захід об’єднав експертів, представників громадських організацій та освітян для пошуку спільних рішень та визначення перспектив. Участь в заході взяла Галина Марчук, заступник начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради Львівської області.

Подія розпочалася з презентації проєкту «Я в школі, я поруч», який покликаний посилити психосоціальну підтримку в освітньому середовищі. Круглий стіл відкрили Альона Дружиніна, директорка IsraAID в Україні, та Юлія Бреус, менеджерка програми психосоціальної підтримки IsraAID.

Олександра Пєтушкова, голова ГО «Про.Світ», представила результати роботи експертної сесії, проведеної в межах адвокаційної кампанії проєкту «Я в школі, я поруч». Її виступ підкреслив важливість системного підходу до вирішення проблем психологічної служби.

Особливий інтерес викликав виступ Анастасії Голотенко, експертки з психічного здоров’я Координаційного центру з психологічного здоров’я при Кабінеті Міністрів України. Вона зосередилася на імплементації національної політики збереження ментального здоров’я населення в закладах загальної середньої освіти. Пані Голотенко наголосила, що з 7 лютого 2026 року набуває чинності Закон України “Про систему охорони психічного здоров’я в Україні”. Цей закон передбачає чіткі повноваження та тісну співпрацю між центральними, місцевими органами влади та неурядовими організаціями, що відкриває нові можливості для розвитку психологічної допомоги.

Народна депутатка України Наталя Піпа також долучилася до обговорення, підкресливши важливість законодавчої підтримки для розвитку психологічних служб та підтримки ментального здоров¢я учасників освітнього роцесу. 

Діалоговий блок надав можливість усім учасникам круглого столу активно долучитися до обговорення. Серед порушених тем були:

  • необхідні зміни в роботі психолога;
  • розвиток культури надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу;
  • кадрові проблеми із забезпеченням закладів освіти фахівцями;
  • необхідність оновлення положення про психологічну службу в системі освіти України;
  • перегляд нормативів введення посад психологів у заклади освіти;
  • важливість розвитку психологічної компетентності сучасного вчителя;
  • необхідність підтримки ментального здоров’я самого психолога.

Христина Шабат, директорка Центру гідності дитини УКУ, поділилася цінними напрацюваннями — інструментами для громад та освітян. Вони допоможуть з’ясувати рівень безпеки в закладі освіти, зокрема:

  • чи трапляються випадки психологічного, фізичного чи сексуального насильства;
  • чи є у школі булінг (в тому числі прихований);
  • чи заклад враховує потреби дитини.

Детальніше про ці інструменти можна дізнатися за посиланням: https://cdc.ucu.edu.ua/uk/news/vimir-rivnya-bezpeki-v-navchalnih-zakladah/

Підсумком заходу стало напрацювання спільних рішень, спрямованих на покращення роботи психологічних служб у школах. Цей круглий стіл став платформою для обміну досвідом та ідеями, що безумовно сприятиме розвитку та посиленню психологічної підтримки в українській освіті.